تبلیغات
زندگینامه ی حضرت محمد (ص) - ولادت على (علیه السلام)

زندگینامه ی حضرت محمد (ص)

پنجشنبه 15 مرداد 1388

ولادت على (علیه السلام)

نویسنده: arash rastin   

ولادت على (علیه السلام)

هنگامى كه پیغمبر آینده اسلام به سن سى سالگى رسید، حادثه اى بس بزرگ در شهرمكه روى داد كه از هرجهت بى نظیر بود، و بیش از هر كس به خاندان آن حضرت مربوط مى شد. این حادثه بزرگ ولادت على (علیه السلام) در خانه كعبه بود كه گدشته از عموم دانشمندان شیعه، جمعى از علماى منصف عامه نیز آن را اعتراف دارند.

علامه فقید معاصر شیخ آقا بزرگ تهرانى مى نویسد: «آقا مهدى بن محمد تقى بن ابراهیم نقوى معاصر و متولد در سال 1316 ه ازاحفاد سید دلدار على هندى دانشمند و فقیه مشهور شیعه در دیار هند، در كتاب «على و الكعبه » كه در 44 صفحه چاپ شده است، از 22 كتاب از كتب علماى عامه نقل مى كند كه تصریح كرده اند على (علیه السلام) در كعبه متولد شده است. و هم مى گوید: علامه میرزا محمد على اردوباردى متولد 1312 ه (از علماى بزرگ معاصر درنجف اشرف) كتاب «امیرالمؤمنین و الكعبه » در اثبات ولادت حضرت امیر در بیت الحرام را تالیف نموده كه در باب خود كتابى ابتكارى است.(الذریعه الى تصانیف الشیعه ج 2 ص 352)

علامه امینى به تفصیل پیرامون ولادت على (علیه السلام) دركعبه بحث نموده و ازجمله از دانشمند عالیقدر عامه حاكم نیشابورى در كتاب «مستدرك صحیحین » ج 3 ص 483 نقل مى كند كه گفته است: «اخبار به تواتر رسیده كه فاطمه دختر اسد، امیرالمؤمنین على بن ابیطالب كرم الله وجهه را در درون كعبه زائید.(وقد تواتر الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین على بن ابیطالب كرم الله وجهه فى جوف الكعبه.) و از كنجى شافعى دركتاب «كفایه » نقل كرده كه از طریق ابن نجار از حاكم نیشابورى روایت نموده كه گفته است: «امیر المؤمنین على بن ابیطالب درمكه در خانه خدا، شب جمعه سیزدهم ماه رجب سى سال گذشته از عام الفیل متولد گردید. نه قبل و نه بعد از وى مولودى در بیت الله الحرام جز او متولد نگردید، و این كرامتى براى آن حضرت بو به خاطر مقام با عظمت او بود.»

به پیروى از وى، احمد بن عبدالرحیم دهلوى مشهوربه «شاه ولى الله » پدر عبدالعزیز دهلوى مصنف كتاب «تحقه اثنى عشریه » (تحفه اثنى عشریه كتابى بزرگ در در شیعه است، و هموطن او سید عالیقدر میر حامد حسین نیشابورى هندى كتاب باعظمت «عقبات الانوار» را در رد آن نوشت.) در كتاب «ازالة الخفاء» نوشته » نوشته است: «اخبار متواتر است كه فاطمه دختر اسد امیرالمؤمنین على را در درون كعبه زائید. آن حضرت درروز جمعه سیردهم ماه رجب سى سال بعد ار عام الفیل در كعبه متولد گردید، و هیچ كس جز او نه قبل و نه بعد از وى در كعبه متولد نگردید».

شهاب الدین سید محمود الوسى صاحب تفسیر كبیر در كتاب شرح قصیده عینیة عبدالباقى افندى عمرى ص 15 در ذیل این بیت قصیده او در مدح مولاى متقیان: انت العلى الذى فوق العلى رفعا ببطن مكة عندالبیت اذ وضعا

مى نویسد: «اینكه امیر كرم الله وجهه در خانه خدا متولد شده، در دنیا امرى مشهور، و در كتب فرقین سنى و شیعه ذكر شده است ». تا آنجا كه مى گوید: «جز او كرم الله وجهه كسى در خانه خدا متولد نشده و چقدر مناسب است كه امام ائمه در محلى كه قبله مسلمین است متولد گردد. سبحان من یضع الاشیاء فى مواضعها و هو احكم الحاكمین (الغدیر ج 6 ص 22)

در تكمیل سخن نغز شهاب الدین دانشمند و مفسر بزرگ سنى مى گوئیم جالبتر اینكه امام ائمه مسلمین حضرت امیرالمؤمنین على (علیه السلام)، تنها كسى كه در خانه خدا «كعبه » قبله همه مسلمانان جهان متولد شد، سرانجام نیزدرمحراب مسجد كوفه خانه خدا ربت خورد كه بر آثرآنبا فرق شكافته به افتخار شهادت نائل گردید. شیعیان جهان نیز این افتخار را یافته اند كه چنین مولود مبارك و وجود مقدس را امام اول مسلمین و خلیفه بلافصل پیغمبر خاتم (صلى الله علیه و آله) بدانند.

در كعبه شد پدیدار و به محراب شد شهید نازم به حسن مطلع و حسن ختام وى جلال الدین محمد دوانى فیلسوف مشهور درگذشته سال 908 ه كه از مفاخر علماى عامه بوده و فقط در اواخر عمر شیعه شده است، در كتاب فارسى «نور الهدایه فى اثبات الولایه » مى نویسد: «این كه جمهور اهل سنت از میان تمام صحابه پیغمبر فقط به على (علیه السلام) «كرم الله وجهه » مى گویند (یعنى گرامى باد رخسار او) به دو علت است:

یكى این كه در میان صحابه تنها على (علیه السلام) بوده است كه قبل ازبلوغ اسلام آورد، و هرگز در مقابل بت نایستاد و كرنش نكرد، و دیگر این كه نشته اند; زمانى كه فاطمه دختر اسد مادر على (علیه السلام) آبستن به حضرت بود، هرگاه محمد بن عبدالله (صلى الله علیه و آله) درا مى دید، ناگهان به احترام آن حضرت برمى خواست و اداى احترام مى كرد.

پیغمبر آینده اسلام روزى گفت: اى مادر! تو آبستنى، من راضى نیستم براى من این طور از جا برخیزى، فاطمه گفت: به خدا قسم هرگاه شما را مى بینم،جنینى كه در شكم دارم طورى جابجا مى شود كه مرا ناگزیر مى سازد از جا بلند شوم!(كتاب نور الهدایه جلال الدین به ضمیمه شرح زندگانیاو تالیف نویسنده این سطور به طبع رسیده است. به آنجا مراجعه شود.)

فاطمه مادر على (علیه السلام) و دختراسد بن هاشم، یعنى دختر عموى شوهر خود ابوطالب بود، و آنها نخستین همسرانى بودند كه به هاشم نسبت مى رساندند. این بانوى بزرگزاده كه افتخار پرستارى از پیغمبر خدا را داشت، در روز 13 رجب آن سال كه درد زائیدن بروى فشار وارد ساخت، آمد و در مقابل كعبه، خانه خدا ایستاد و گفت: پروردگار! تو را به عظمت این خانه و به مقام كسى كه آن را بنا كرده است، سوگند مى دهم درد زائیدن را بر من آسان گردان!

كسانى كه ناظر بودند با كمال تعجب دیدند ناگهان ضلع بالاى حجر الاسود شكست، و فاطمه همسرابوطالب به درون كعبه رفت و شكاف دیوار بهم آمد.(این نقطه تا این اواخر در دیوار كعبه مشخص بود. بیشتر زائران شیعه هنگام طواف خانه كعبه چون به آن نقطه مى رسند كه هنوز هم علامتى دارد آن را مى بوسند.)موضوع بلافاصله دهن به دهن گشت و به گوش مرد و زن مكه رسید، و همه منتظر بودند ببینند سرانجام آن ماجراى شگفت انگیز چه خواهد بود.

همسر ابوطالب سه روز در خانه كعبه به سر برد. روز چهارم كسانى كه پیرامون كعبه گرد آمده بودند دیدند دیوار كعبه از همان جا بار دیگر شكاف برداشت و آن بانوى سرفراز در حالى كه نوزاد خود را در آغوش داشت از درون خانه خدا بیرون آمد.

همسر ابوطالب خطاب به حاضران گفت: اى مردم! خداوند مرا به خاطر نوزاد پاك سرشتم بر زنان دیگر برترى داد. زیرا هیچ زنى تا كنون اجازه نداشته است كه در خانه خدا وضع حمل كند. و لى خداوند خانه اش را در اختیار من گذاشت تا فرزند خود را در آن جایگاه مقدس بزایم (راجع به ولادت على علیه السلام دركعبه و خانه خدا گذشته از «الغدیر» به كتب یاد شده متن هم مراجعه شود، و چه خوبست كه یكى از دانشمندان، آنها را در كتابى به فارسى و عربى منتشر سازد.)سپس به خانه آمد. پیغمبر آینده اسلام كه از ماجرا اطلاع یافته بود، در خانه ابوطالب بود. نوزاد تا آن لحظه چشم باز نكرده بود. نخستین بارى كه چشم گشود، لحظه اى بود كه پیغمبر ضمن تبریك به زن عمویش نوزاد را از آغوش او گرفت و اولین نگاه نوزاد هم به روى محمد (صلى الله علیه و آله) بود.

پیغمبر صورت نوزاد را بوسید و نام او را «على » گذارد، و به عمو و زن عمویش مژده داد كه نوزاد، آینده اى بس درخشان دارد.

به گفته شاعر: صدف آسا جهان آفرینش درخشان گوهرى والا گهر زاد ز بعد قرنها گیتى هنر كرد كه اینسان قهرمانى باهنر زادپدرها بعد از این هرگز نبینند كه دیگر مادرى اینسان پسر زاد فرى بر مادر نیكو سرشتش غزال ماده گوئى شیر نر زاد

  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

    امروز: نفر
    دیروز: نفر
    این ماه: نفر
    ماه گذشته: نفر
    آخرین بازدید:
    كل بازدیدها: نفر
    افراد آنلاین:

    نفر

    اطلاعات پست ها

    آخرین به روز رسانی:
    تعداد پست ها : عدد
    ایجاد صفحه: 24 ثانیه