تبلیغات
زندگینامه ی حضرت محمد (ص) - علم و هنر عرب

زندگینامه ی حضرت محمد (ص)

دوشنبه 14 اردیبهشت 1388

علم و هنر عرب

نویسنده: arash rastin   

آگاهى عرب جاهلى در منطقه حجاز و اطراف از آداب و رسوم و علوم و فنون منحصر بود به اندكى ستاره شناسى آن هم به منظور راه یابى در بیابانهاى بى كران، و تعیین اوقات آمدن باران، و شناخت نسب قبائل مختلف و پراكنده خود و آشنائى به آثار قدمها و جایپاى انسان و حیوانات. امتیاز آنها بیشتر به شعر و خطابه بود كه باید گفت در این دو فن به حد كمال رسیده بودند.

قدرت و تسلطعرب جاهلى درفنون خطابه و سخن سرائى و شعر و شاعرى به خصوص قصیده و تغزل و توصیغ اشیاء اگر د تمام جهان بى نظیر نباشد، به طور حتم كم نظیر بوده است.

چیزى كه عرب جاهلى و بعدها عرب مسلمان را در این خصوص ممتاز نموده است، اینست كه در میان ملل و اقوام دیگر تا آن روز یازن سخنور و شاعر سابقه نداشته و یا اگر داشته است اندك بوده اند، ولیدرعرب جاهلى زنان سخنور و شاعر آنهم در حد اعلى زیاد بوده اند.

عرب جاهلى اشعار خود را در بازارهاى ده گانه خود به خصوص بازار «عكاظ » واقع در نزدیك شهر طائف كه این بازارهاى موسمى سالى چند بار در نقاط مختلف شبه جزیره برگذار مى گردید، و یك مجمع تجارى و ادبى فصلى و همگانى بود، مى خواندند و با ایراد آن و سخنرانى ها و خطابه هاى پرشور، ابراز وجود و خودنمائى مى كردند.

اشعار شعراى جاهلى چنان پخته و نغز و دلكش بود كه حتى تا امروز یعنى پس از گذشت چهادره قرن نیز طراوت ولطافت و رسائى وزیبائى خود را حفظ كرده است. بخصوص «معلقات سبع » یعنى هفت قصیده ناب كه آن را بنابر مشهور پس از قرائت بر مردم و تصویب رئیس بازار عكاظ مى نوشتند، و در خزانه او یا بر دیوار كعبه مى آویختند و به همین جهت آنها را «معلقات » یعنى آویزه ها مى خواندند.

درباره صاحبان معلقات اختلاف است. بیشتر اینعده را نام مى برند كه به موازات ظهور اسلام مى زیستند، و پیغمبر اكرم (صلى الله علیه و آله) بعضى از آنها را دیده بود: امرءالقیس، طرفه، زهیز، لبید بن ربیعه، عمرو بن كلثوم، اعشى،نابغه ذبیانى. بعضى این عده را نیز صاحبان معلقات دانسته اند: انتره، حارث بن حلزه، نابغه جعدى، عبید بن ابرص، علقمة نبن عبده و مهلهل. از شعراى معروف جاهلیت یكى هم «خنساء» یعنى یك زن بوده است.

سرآمد شعراى عهد جاهلى امرءالقیس كندى است كه در سال 540 میلادى درگذشت، و اسلام را درك نكرد. مشهورترین اشعار وى قصیده ناب اوست كه با الفاظ و تعبیرات نغز و دل انگیز و پرسوز و گداز سروده شده و با این بیت آغاز مى گردد: قفا نبك من ذكرى حبیب و منزل بسقط اللوى بین الدخول فحومل یعنى: همرهان لحظه اى درنك كنید تا من به یاد یار سفر كرده و سرمنزل او بگریم و ریگستان میان «دخول » و «حومل » را از سرشك دیدگانم سیراب سازم.

درباره خطابه عرب جاهلى باید گفت، آنها تا آنجا اهمیت به خطابه مى دادند كه اگز خطیبى در قبیله ایبود او را باعث آبروى قبیله مى دانستند و بهوجود وى بردیگران فخر مى كردند. حتى در یك مورد كه جوانى به خواستگارى دخترى رفته بود كسان دختر پرسیدند داماد چه دارد؟ گفتند: چیزى ندارد، ولى در قبیله ما فلان خطیب است كه مى تواند از بامداد تا شامگاه بایستد و لاینقطع سخن بگوید و سخنانش تكرارى نداشته باشد! جمعیت گردآمدند وخطیب قبیله از طلوع آفتاب تا غروب به سخن گفتن پرداخت، و همین نیز مهریه دختر شد و عروسى سرگرفت!

  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

    امروز: نفر
    دیروز: نفر
    این ماه: نفر
    ماه گذشته: نفر
    آخرین بازدید:
    كل بازدیدها: نفر
    افراد آنلاین:

    نفر

    اطلاعات پست ها

    آخرین به روز رسانی:
    تعداد پست ها : عدد
    ایجاد صفحه: 24 ثانیه